Blog

Ervaringen uit de praktijk

Zoveel te doen over emoties, maar welke invloed hebben die (niet geuite) emoties eigenlijk op ons dagelijks leven?

Allemaal zijn we geboren met de mogelijkheid tot expressie geven aan 100% van alle emoties. Bij honger huilen we en bij contact geven we een mooie glimlach. Op het moment dat we woorden leren waarmee we uit kunnen leggen hoe we ons voelen, wordt die expressie steeds minder en soms zelfs afgeleerd. Zoals een goede huilscène in de supermarkt die de meeste moeders liever meteen laten stoppen. Als kinderen leren we door anderen na te doen, dus hebben we voorbeelden van onze ouders nodig hoe je constructief boosheid, verdriet, blijheid, frustratie en andere emoties goed tot uiting brengt.

Zoals je wellicht herkent in je eigen leven zijn deze twee bovenstaande, ongegeneerd expressie kunnen geven en echte expressie aanleren van rolmodellen, niet altijd aanwezig. Hierdoor gaan gevoelens opkroppen, wat betekent dat wanneer je emoties geen expressie geeft ze opgeslagen worden in je lichaam. Zo kennen we allemaal weleens die uitspatting naar een geliefde met meer lading dan eigenlijk nodig was. Dit komt doordat de rest van de lading van de ervoor niet geuite emoties ook mee naar buiten komt. Dit is een voorbeeld, maar in vele gevallen waar klachten en symptomen ontstaan, zijn niet geuite emoties onderliggend medeverantwoordelijk. Emoties zijn lichamelijk van aard, bedenk weer de baby die aangeeft met zijn hele lichaam dat hij ontevreden is en honger heeft. Ook zorgt, bewust en onbewust, het gevoel (en niet de objectieve feiten) dat je hebt in een situatie vaak aan hoe je het jezelf herinnert.

Wat kunnen we hier dan nu nog mee?

In lichaams- en ervaringsgerichte therapie gaan we in op deze onderliggende emoties en geven we deze alsnog de ruimte tot expressie. Vaak zijn er meerdere lichamelijke, sociale en psychische klachten en symptomen die hierdoor verdwijnen. Niet alleen op dat moment, maar juist op langere termijn. Je neemt ze namelijk niet meer mee in je lichaam. Ook wanneer je een passende uiting voor een emotie geeft op het moment van een situatie zelf (of iets later wanneer de situatie de uiting niet toelaat) zorgt dit ervoor dat de lading niet opgeslagen wordt. Dit zorgt er op zijn beurt voor dat de klachten en symptomen ook niet of in mindere mate terugkomen.

Niet geuite emoties in de praktijk

Een voorbeeld hiervan:

“Een vrouw van 21 jaar welke de diagnose ADHD, angststoornis en depressie krijgt. Zij nam gedurende 5 jaar Ritalin, ging naar een psycholoog, een sociaal psychiatrisch verpleegkundige en naar een psychiater. Verschillende inzichten komen langs en er is een aantal dingen die ook veranderen in haar leven. Het lijkt beter te gaan, maar toch komt er steeds een periode waarin de ADHD symptomen de overhand nemen. Er wordt gezegd dat zij levenslang zal moeten leren omgaan met de diagnose ADHD. Dus zij sport 8 uur per week voor de onrust en neemt iedere dag braaf haar medicijnen.

Dan komt zij in aanraking met lichaams- en ervaringsgerichte therapie en komt er in deze sessies achter dat zij eigenlijk geen boosheid meer heeft geuit vanaf haar 12e levensjaar. Zij leert opnieuw de signalen van boosheid herkennen en deze in kleine stapjes opnieuw te uiten. Na het volgen van deze vorm van therapie sport zij nog 2 uur per week omdat het fijn is i.p.v. uit noodzaak, herkent zij haar boosheid en kan zij deze op een juiste manier tot uiting brengen. Zij doet opnieuw een test voor ADHD waaruit komt dat er geen diagnose ADHD, angststoornis en depressie meer is.”

Bizar toch, dat deze opgeslagen emoties zelfs tot een aantal diagnoses kan leiden!

Gelukkig komen we er door steeds meer onderzoek en ervaring van therapie achter dat bij verschillende ziektebeelden, zoals bij anorexia nervosa, opgeslagen emotie aan de problematiek ten grondslag ligt.

Waar kan ik terecht wanneer ik mezelf of een dierbare hierin herken?

Bij Move to Mend werken we op jouw tempo toe naar het (her)ontdekken van de signalen die jouw lichaam geeft bij het ervaren van emoties. Ook leer je opnieuw op een goede en helpende manier, voor jou en je omgeving, om hier uiting aan te geven.

Ben je geïnteresseerd? Kom dan voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek langs bij Move to Mend!

 

Nog iets te spannend, maar toch alvast zelf aan de slag?
Bekijk en observeer dan eens de komende tijd nieuwsgierig hoe jij emoties aan voelt komen en ervaart. Wees dan ook nieuwsgierig naar het uiten van emoties in jouw dagelijks leven. Succes!

De intelligentie en schoonheidsfoutjes van ons lichaam; Hoe help ik mezelf een burn-out in en weer uit?

Zo leuk, al die onderzoeken en gedeelde ervaringen van mensen! Hierdoor zijn we er inmiddels achter dat de wisselwerking tussen onze gedachten en ons lichaam niet meer te scheiden zijn. Er is een constante uitwisseling van informatie van ons hoofd naar ons lichaam, en andersom.

Dat klinkt interessant, maar wat bedoelen we hier eigenlijk mee en hoe werkt dat?

Je hebt bijvoorbeeld een gedachte over een opdracht waar je mee bezig bent voor werk. Dit kan bijvoorbeeld zijn: “O jee het is al donderdag, ga ik die deadline voor maandag wel halen?”. Met deze gedachte geef je een signaal aan je lichaam die op zijn beurt hierop reageert. Het geeft hormonen af die ervoor zorgen dat je in de actiestand komt, want er is “gevaar”. Ons lichaam is erg intelligent en tegelijk weet hij even niet of er nu echt gevaar is, of dat die gedachte het gevaar is. Precies, een klein schoonheidsfoutje dus! Het lichaam weet even niet of er nu reëel gevaar is of niet. Hierdoor zorgt het wel voor een hevigere reactie van je lichaam dan eigenlijk nodig is, waarbij een load aan stress-hormonen vrijkomen. Onder invloed van deze hormonen stijgt o.a. je hartslag en je ademhaling wordt sneller en oppervlakkiger. Dit geeft op zijn beurt weer een signaal naar je hoofd dat er iets aan de hand is. Geloof het of niet, dit heeft weer invloed op de manier van denken. Je gedachten worden over het algemeen niet helpend om die deadline te halen. Door deze niet helpende gedachten geef je opnieuw een signaal aan je lichaam wat zorgt voor meer van die actie-hormonen.

Je voelt hem al aankomen: je bent in een spiraal beland die, wanneer je dit lang genoeg vol houdt, voor allerlei problemen zorgt!

Leuke info, maar kan deze spiraal dan kwaad?

In deze snelle maatschappij waarin veel van ons gevraagd wordt, zowel in thuis- als in werksituaties, vinden we het vaak lastig die signalen van ons lichaam te voelen. We zijn meer bezig met onze deadline halen dan hoe het ondertussen met ons gaat. Dit kan tot gevolg hebben dat ons lichaam al een aantal verschillende signalen aan je geeft, maar dat je deze niet merkt. Dit kost energie. Een werkdag, of een dag in je privéleven als deze is geen probleem wanneer je door hebt dat je veel energie hebt gegeven en manieren kunt inzetten om weer op te laden. Wanneer je echter minder bewust bent van de signalen die je lichaam je geeft en daardoor niet je energielader aan weet te zetten, kan dit op lange termijn gevolgen hebben. Je krijgt door langdurig niet in de ruststand te verblijven lichamelijke klachten, waardoor functioneren zoals je zou willen en plezier in wat je doet langzaam steeds verder achteruit gaat.

Eigenlijk bizar hè, dat je lichamelijke klachten kan krijgen door gedachten die je hebt. Die ene gedachte die een heel circus kan aanzwengelen waarna je uiteindelijk niet meer weet waar dit nu eigenlijk allemaal begonnen is.

O jee, hoe weet ik of het tijd is hier iets aan te doen?

Eigenlijk geeft je lichaam al vroeg signalen af, maar hebben we ook wel geleerd dat we moeten doorzetten en vooral niet moeten zeuren. Positief blijven en door gaan! Iedereen heeft zijn eigen manier aangeleerd om dit te kunnen doen. Vaak is deze onbewust aanwezig en herkennen we deze pas wanneer we te ver zijn gegaan.

Wanneer je merkt dat je geen plezier meer kan hebben in wat je doet en die buikpijn of hoofdpijn nu toch wel erg vaak terugkomt is al een moment hier eens naar te kijken. Voorkomen is beter dan genezen zeggen we dan en in dit geval is dit zeker waar!

Oké, ik weet hoe ik eraan kom, maar hoe kom ik ervan af?

Omdat een burn-out zo lichamelijk is, werkt het effectief om ook met je lichaam te onderzoeken en aan te pakken. Bij Move to Mend is een belangrijk punt het (her)ontdekken van die signalen van je lichaam en inzicht krijgen in de gedachtenpatronen die bij jouw spiraal horen. Ook gaan we aan de slag hiermee waardoor je snel effect hebt in je dagelijks leven. We ontdekken dus samen hoe jouw circus aan gaat en we zoeken naar mogelijkheden hoe dit anders kan.

Ja, maar ik vind naar een coach of therapeut gaan wel eng eigenlijk en de drempel om te gaan is voor mij te groot, wat nu?

Veel mensen hebben aangeleerd dat wanneer je hulp nodig hebt, je zwakheid laat zien. Het kan er zelfs voor zorgen dat je zelf wel zou willen dat er iets verandert in je leven, maar dat je door deze schaamte of angst voor een oordeel van anderen toch de stap niet durft te nemen. Toch, wanneer je eens rondvraagt zijn er veel mensen die vandaag de dag begeleiding vragen om te onderzoeken hoe hun leven meer zou kunnen gaan zoals ze zelf willen. Zorg dat je bij deze mensen hoort en maak een mooiere versie van jezelf!

Dus, wacht niet te lang en kom – tijdelijk – voor een GRATIS kennismaking langs.

 

Alvast een gouden tip 
Adem eens een paar minuten langer in en uit dan je op dit moment doet en observeer of er iets verandert in je gedachten. Het kan namelijk zo zijn dat wanneer je iets anders doet met je lichaam er ook iets verandert in je denken. We hadden al gezegd dat het lichaam intelligent is, maar je hoofd gelukkig ook 😉 Succes!

Onze gezamenlijke diagnose Mens(ch) en het taboe op therapie

Zo bijzonder eigenlijk wij mensen; je wordt gewaardeerd en het is goed te vertellen dat je aan je fysieke gezondheid en welbevinden werkt. Ik ga naar de sportschool en eet gezond verdiend een complimentje nietwaar!? Maar hoe is het met die complimenten bij het delen van je ervaringen bij een therapeut of coach? Zijn er dan ook complimenten, of komt dan meer het oordeel of de schaamte om de hoek kijken? Een personal trainer in de sportschool (zeker wanneer hij ook nog een fantastische look heeft) om je te helpen met het fysiek fitter worden klinkt niet zwak in onze oren toch? Helaas kom ik steeds vaker tegen dat wanneer je hulp hebt in het sociaal, emotioneel of psychische welbevinden er toch minder enthousiast hierover verteld wordt terwijl in 2015 er 1.000.000 Nederlanders behandeld werden binnen de GGZ. Het vertellen ik ga naar een therapeut om me minder somber te voelen kan al wat meer moeite kosten uit angst voor het oordeel misschien wel zwak gevonden te worden. Ook de angst een diagnose te krijgen, wat vaak gebeurd in de reguliere geestelijke gezondheidszorg, is een reden het toch nog maar even vol te houden.

Herkenbaar?

Eigenlijk als we eerlijk zijn kent iedereen wel een periode waarin hij minder in zijn vel zit. Bijvoorbeeld door gevoelens van somberheid, eenzaamheid, net wat geïrriteerder naar je omgeving dan je van jezelf gewend bent, een overload aan piekergedachten die je dag niet gezelliger maken of gevoelens van schaamte of angst. Maar juist doordat we deze niet delen en vaak kwetsbare onderwerpen worden gevonden door de meerderheid van de mensen blijft het taboe om naar een therapeut of coach gaan bestaan. In mijn ogen is het juist sterk aan de slag te gaan met een beter sociaal, emotioneel en psychisch welbevinden, naast dat fitte lichaam natuurlijk ? Hier is namelijk best moed voor nodig!

De kracht van kwetsbaarheid

In het boek “De kracht van kwetsbaarheid” van Brene Brown worden haar bevindingen beschreven van haar onderzoek naar kwetsbaarheid. Hierin komt naar voren dat het kwetsbaar durven zijn best lastig is voor vele mensen. Dit kan wellicht mee spelen in het oordeel en idee wat we hebben over therapie. Daar vertel of deel je wat je echt denkt en voelt, best kwetsbaar nietwaar?! Door angst en schaamte voor deze zaken houden we deze toch nog maar even voor ons. Echter zijn deze emoties en gedachten toch aanwezig en kunnen gaan wringen op allerlei creatieve manieren in je lichaam en leven. Dit kan bijvoorbeeld bijdragen aan dat gevoel van somberheid, eenzaamheid, allerlei onverklaarbare lichamelijk klachten, het niet kunnen binden aan dat leuke meisje en vele andere dingen meer. De ervaring van mensen die toch deze stap hebben durven zetten en de moed hadden dit te delen met hun naasten is over het algemeen positief en herkenbaar. Het verbindt, doordat mensen die gevoelens herkennen en eigenlijk ook wel beter in hun vel willen zitten.

Maar wanneer ga je nu naar een coach of therapeut toe?

Eigenlijk is het heel simpel; wanneer je dingen in je leven ervaart op welk gebied dan ook die je liever anders zou zien, is een reden eens kennis te maken met een therapeut of coach. Je wordt bijvoorbeeld steeds vaker wakker in de ochtend met een stroom van piekergedachten die je verdere dag bepalen of nu is het al dat 7e leuke meisje waarmee het iedere keer mis gaat na 3 maanden. Ik voel me eigenlijk best vaak eenzaam en maak me daar weleens zorgen om. Ik merk dat is steeds geïrriteerder reageer naar mijn omgeving terwijl ik dat helemaal niet gewend ben van mezelf. Ook kan het andersom, waarmee ik bedoel dat er al erg lang bepaalde verlangens of dromen zijn die je graag in de realiteit zou willen zien, maar waarin je merkt dat er steeds toch iets je ervan weerhoudt. Je gaat naar je werk iedere dag en de tegenzin loopt langzaam op. Je zou meer energie willen en kan niet vinden wat je nu zoveel energie kost iedere dag.

Vele voorbeelden, maar wat ik eigenlijk wil zeggen, we hebben allemaal dezelfde diagnose; namelijk de diagnose Mens(ch) en daar is bij iedereen weleens wat aan de hand. Mijn advies; laat het niet zo erg worden dat je dagelijks functioneren eronder lijdt.

Herken je jezelf of een dierbare hierin? Kom dan eens langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking bij Move to Mend.